روشنـــــــا

برتاب و بتاب

روشنـــــــا

برتاب و بتاب

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

راهنمایی کنیم نه راهبندی

سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳ ق.ظ

هوالحق

مخاطبان خاص روشنا

سلام


 وقتی می‌خواهیم کسی را برای انجام کار خوبی سفارش یا از انجام کار بدی منصرف کنیم، هرگز ابتدا شروع به گفتن عیب نکنیم. هرگز نگوییم تو چرا دروغ می‌گویی؟ دروغ‌گو دشمن خداست و هر کاری بکنی دروغ نابودش می‌کند.

باید سعی کنیم ابتدا آن فرد را تعریف کنیم. بگوییم تو انسان مودبی هستی، خیلی سخاوتمندی و.. در کل اخلاق‌های خوب تو بسیار زیاد است؛ فقط یک عیب کوچک داری که آن را ان‌شاالله رفع کنی نمره‌ات 20 می‌شود. حیف است این اشکال خودت را رفع نکنی. وقتی سخن ما به این‌جا رسید، آن فرد مایل به شنیدن عیب خود بوده و در تلاش برای رفع آن بر می‌آید.


منبع : @akhlaghmarefat


نظرات  (۲)

سلام.
نکته و جواب خوبی بود. هدیه ای کادوپیچ شده و زیبا.. ممنونم از این تعبیر عالی..
خدا خیرتون بده الهی
۲۳ اسفند ۹۶ ، ۰۰:۲۶ زهرا فاطمی
سلام.
نکته ی جالبیه.
ولی داشتم فکر می کردم در نهی از منکر، چطور می شه این کار رو کرد؟ وقتی کلا سه ثانیه وقت داریم یا ی تذکر سریع باید بدیم؟ باید کمی وقت بازتر داشته باشیم.
یکی هم اینکه خود خوبی دیدن هم هنر می خواد. بنده خدایی بود از بس نقد کرده بود، وقتی بهش گفتن اول خوبی بگو بعد نقد، تا مدتی نمی تونست خوبی پیدا کنه..
برای این کار به گمانم باید چشم خوب دیدن مون، روح خوب دیدن مون رو تقویت کنیم.
دعامون کنین.
پاسخ:
سلام 
ممنونم از دقت نظرتون
امر به معروف و نهی از منکر هم شرایط خاص خودش رو داره . گاهی لازم نیست حرفی زده بشه شاید با یک ایما و اشاره شما وظیفتو انجام دادی . بعد هم به هر حال اگر فکر ما این باشه که امر به معروف و نهی از منکر هدیه ای از طرف ما به آن شخص است .هدیه را خشک و خالی و با تندی نمیدن معمولا جعبه زیبایی و یا کاغذ کادپیکخوشرنگی یا پاکت شکیل قرار میدن . باید حرمت مومن حفظ بشه .
موفق باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">